U organizaciji Ministarstva prosvete u okviru projekta ,,Nacionalna referentna tačka Srbija 2 – stručno obrazovanje i obuka za budućnost“ (VET4F) , u Beogradu je 19. i 20. novembra 2025. održan okrugli sto o liderstvu u stručnom obrazovanju kao i radionica posvećena pokretanju saradničkog učenja u sistemu stručnog obrazovanja u Srbiji.
Dvodnevnom skupu prisustvovali su predstavnici Ministarstva prosvete, Agencije za kvalifikacije, Zavoda za unapređivanje kvaliteta vaspitanja i obrazovanja kao i direktori i profesori iz srednjih stručnih škola iz Beograda, Кragujevca, Bora, Niša, Valjeva, Čajetine, Vrnjačke Banje i Požarevca.
Podršku Ministarstvu prosvete u konceptualizaciji i realizaciji dvodnevnog skupa pružili su predstavnici Centra za obrazovne politike kao eksperti u okviru projekta "EU podrška obrazovnoj politici u Srbiji" koji finansira Evropska unija.
Prikaz ključnih podataka, informacija i rezultata u okviru okruglog stola „Liderstvo u stručnom obrazovanju“
Ovaj dvodnevni skup usledio je nakon skupa u okviru programa rada EQAVET mreže koji je održan u aprilu ove godine kome su učestvovali predstavnici nacionalnih institucija zaduženih za pitanja stručnog obrazovanja iz: Grčke, Španije, Slovačke, Slovenije, Portugala i Srbije kao domaćina skupa. On je ostvaren u okviru finalne faze procesa saradničkog učenja, a u skladu sa metodologijom saradničkog učenja razvijenom od strane EQAVET mreže.
Tokom rada sa kolegama iz zemalja Evropske unije (EU) identifikovane su oblasti za dalji razvoj i unapređivanje sistema srednjeg stručnog obrazovanja, odnosno uloge liderstava u jačanju kulture kvaliteta stručnih škola u odnosu na sledeća ključna predefinisana pitanja: koji pristup se može smatrati optimalnim prilikom izbora direktora škole, kako organizovati obuku za direktore stručnih škola i proces licenciranja, koje su osnovne karakteristike i stilovi ponašanja direktora stručne škole koji uspeva da razvije kulturu kontinuiranog unapređivanja kvaliteta rada, kao i uzimajući u obzir podatke o indikatorima koji su najteže dostižni školama kako procenjujete mogućnost njihovog poboljšanja i kako vidite ulogu EQAVET pristupa u tome?
Nakon sveobuhvatnih pripremnih aktivnosti s ciljem upoznavanja sa sistemom srednjeg stručnog obrazovanja i njegovim ključnim aspektima značajnim za centralnu temu dvodnevnog programa rada tokom neposrednog susreta i zajedničke diskusije, predstavnici iz zemalja EU pripremili su stručnu recenziju (peer review) o ulozi rukovodilaca stručnih škola u razvoju kulture kvaliteta.
Najvažnije nalaze iz ovog izveštaja prisutnima je na okruglom stolu predstavio Radovan Živković, rukovodilac Grupe za srednje stručno obrazovanje i vaspitanje Ministarstva prosvete i koordinator Nacionalne referentne tačke za kvalitet stručnog obrazovanja. On je istakao da je unapređenje kvaliteta srednjeg stručnog obrazovanja jedan od prioriteta Ministarstva prosvete.
Okrugli sto otvorila je pomoćnica ministra za srednje stručno obrazovanje Anđelka Mirković, a potom se učesnicima obratila i rukovoditeljka Sektora za srednje stručno obrazovanje Marija Кrneta. Obe su istakle značaj procesa saradničkog učenja i ukupnih aktivnosti, kao i prioritetne pravce razvoja sistema srednjeg stručnog obrazovanja.
Za dalju moderaciju događaja bila je zadužena Sofija Vujović iz Centra za obrazovne politike. Učesnici su razgovarali o izazovima sa kojima se suočavaju direktori srednjih stručnih škola u svakodnevnom radu od finansijskih do menadžerskih, kao i o pitanjima koje su kolege u ulozi „kritičkih prijatelja“ postavljale tokom događaja u aprilu.
Nakon prezentacije koja je detaljnije prikazala proces sardničkog učenja i preporuke recenzenata i plenarne diskusije koja se odnosila na opštu procenu ostvrenog procesa saradničkog učenja (u okviru pitanja kao što su: koji je vaš opšti utisak u odnosu na ostvaren proces sardničkog učenja i ukupne ostvarene korake, šta nam rezultati (povratna informacija kolega „kritičkih prijatelja“) govore i koliko su preporuke relevantne i značajne, da li među preporukama ima nekih neočekivanih, na šta se one odnose, da li procenjujete da postoje određene informacije/predlozi koji nisu izvodljivi u našem kontekstu i zašto, šta se može lako i/ili brzo promeniti), postignut je konsenzus grupe u pogledu toga da je ovaj vid saradničkog učenja u internacionalnim okvirima bio relevantno i inovativno profesionalno iskustvo, da su preporuke dominantno relevantne i najvećim delom ostvarive, kao i to da većina preporuka zahteva vreme, pažljivu konceptualizaciju i uvažavanje „glasa direktora, škola i praktičara“.
Usledio je potom grupni rad u okviru koga su učesnici (podeljeni u dve grupe) procenjivali pojedinačne preporuke u okviru ključnih pitanja na petostepenoj skali (gde je 1 najniža, a 5 najviša ocena) u odnosu na sledeće kriterijume procene: relevantnost, hitnost, izvodljivost kao i očekivana efektivnost uz navođenje obrazloženja procene. Pored toga, učesnicu si bili u prilici da procene i na nivou grupa prodiskutuju – da li su preporuke recenzenata već prepoznate u okviru aktuelne Strategije razvoja obrazovanja i Akcionog plana, kao i da li prepoznaju potrebu za nekim dodatnim aktivnostima.
Analiza popunjenih matrica i plenarna diskusija pokazale su da među učesnicima okruglog stola postoji visok stepen saglasnosti u ključnim procenama, ali i nekoliko važnih razlika koje osvetljavaju njihova različita profesionalona iskustva, uloge i perspektive.
Obe grupe su istakle da je pitanje izbora direktora jedna od dugotrajnih slabih tačaka sistema i da postojeći postupak ne obezbeđuje ujednačeno prepoznavanje kompetentnih kandidata. Ipak, dok je jedna grupa smatrala da se uz manje intervencije u proceduri može postići kvalitetniji sistem selekcije, druga je bila znatno skeptičnija, procenjujući da propisi i praktične okolnosti i dalje suštinski ograničavaju mogućnost ozbiljnijeg unapređenja.
Кada je reč o procesu licenciranja i obukama za direktore, obe grupe su se složile da je ovo jedna od najrelevantnijih i najhitnijih preporuka recenzenata i da je neophodno razvijati strukturiran i ujednačen program osnaživanja kompetencija direktora koji prati specifičnosti stručnih škola. Razlike su se pojavile u tumačenju uzroka slabosti postojećih rešenja: jedna grupa je naglasila nedostatak podrške direktorima i nepostojanje mehanizama koji bi ih pratili u razvoju kompetencija nakon dobijanja licence, dok je druga grupa isticala da je sam sadržaj obuke direktora za sticanje licence nedovoljno preciziran i da ne pravi jasnu razliku između stručnih i opštih kompetencija rukovodilaca.
Oko pitanja karakteristika direktora kao uspešnog lidera grupe su delile stav da je neophodno graditi stilove rukovođenja zasnovane na odgovornosti, predvidljivosti i sposobnostima za motivisanje i usmeravanje kolektiva, ali su naglasile različite aspekte: jedna grupa je naglašavala značaj distributivnog liderstva, dok je druga isticala značaj pedagoškog liderstva i razvijanja kulture kontinuiranog unapređivanja, iako se ova dva pristupa međusobno ne isključuju.
Ukupni rezultati ovog okruglog stola biće integrisani u Akcioni plan za unapređivanje u skladu sa metodologijom EQVET mreže koji će biti finalizovan od strane Ministarstva prosvete i ključnih institucija sistema uz koordinaciju i podršku Nacionalne referentne tačke Srbije.
Na radionici, koja je održana drugog dana, učestvovali su predstavnici Ministarstva prosvete i tročlani timovi iz 7 škola širom Srbije koje su, prema kriterijumima, Ministarstva prosvete odnosno Nacionalne referentne tačke Srbije, odabrane da učestvuju u aktivnosti saradničkog učenja u sistemu stručnog obrazovanja, kao i predstavnici Centra za obrazovne politike.
1. Tehnička škola, Valjevo, tema: Кorak ispred- pametan sistem podrške učenicima;
2. Ugostiteljsko - turistička škola, Čajetina, tema: Saradnja sa privredom u cilju zadovoljavanja potreba tržišta rada;
3. Tehnička škola “Drvo-art“, Beograd, tema: Međunarodna saradnja;
4. Ugostiteljsko - turistička škola sa domom učenika, Vrnjačka Banja, tema: Uči podeli, podrži;
5. Elektrotehnička škola „Mija Stanimirović“, Niš, tema: Inovativne nastavne prakse;
6. Poljoprivredna škola sa domom učenika „Sonja Marinković“, Požarevac,; tema: Unapređenje škole osavremenjivanjem nastave i pristupa učenicima;
7. Tehnička škola, Bor, tema: Organizacija rada škole, upravljanje ljudskim i materijalnim resursima.
Sastanak je zaključen osvrtom na sve prezentacije i predstavljanjem strukturnih elemenata Izveštaja o samovrednovanju, vremenske dinamike aktivnosti kao i najavom dokumenta Smernice za realizaciju procesa saradičkog učenja koje će sadržati sažetak ključnih informacija, formu za kreiranje Izveštaja o samovrednovanju i sl. i koji će svim školama biti dostavljene nakon ovog događaja.
Projekat ,,Nacionalna referentna tačka Srbija 2 – stručno obrazovanje i obuka za budućnost“ (VET4F), Ministarstvo prosvete realizuje uz podršku EU, u sklopu aktivnosti koje Srbija sprovodi kao deo Evropske mreže za osiguranje kvaliteta i obuke - EQAVET. Nacionalna referentna tačka Srbije predstavalja tačku povezivanja svih nacionalnih institucija, zaduženih za unapređivanje kvaliteta stručnog obrazovanja i obuke kao i tačku za povezivanje sa mrežom evropskih institucija u istoj oblasti.